Szkoła wspólpracy

rodzina 3+
lipiec 2021
NPWtŚrCzPtS
123
45678910
11121314151617
18192021222324
25262728293031
Panel administracyjny
Logowanie

Login:
Hasło:
Odwiedziny
Ogółem: 300896
Dzisiaj: 3
On-line: 1


EKO-PRZEDSZKOLE


Strony: [1] [2]

Dodano: 04.12.2020

Eksperymenty i doświadczenia z powietrzem

Miniony tydzień przebiegał pod znakiem niezwykle ciekawych zabaw badawczych i doświadczeń, których źródłem stało się powietrze. Nasze przedszkolaki weszły w rolę naukowców poznających właściwości otaczającej nas zewsząd mieszaniny gazów, a głównym z nich tlenem. Składnik, dzięki któremu żyją wszystkie organizmy: zwierzęta, rośliny no i oczywiście ludzie.

Nasi mali odkrywcy dowiedzieli się, że nie ma pustych szklanek, słoików, butelek. W nich jest powietrze. Udowodnili to prostymi doświadczeniami, np. zatapiając butelkę w wodzie, a potem to samo doświadczenie przeprowadzili zakręcając ją korkiem. Wynik dawał jednoznaczną odpowiedź, że gdy w naczyniu zamknięte powietrze, ono nie tonie. Sprawdzili to również za pomocą palącej się świecy, która gasła w momencie, gdy została przykryta szklanką. Bardziej efektownie wyglądało to doświadczenie, kiedy świeczka pływała po kolorowej wodzie i nakryta słoikiem gasła zasysając do wnętrza płyn. Przedszkolaki zachwycone wołały tylko ,,wow".

Równie radośnie i z zachwytem przyjęły doświadczenie, w którym powietrze zostało uzyskane jako ogromna siła nośna. ,,Balonowa rakieta" tak nazywa się ten eksperyment to nic innego jak wypuszczanie z balonu powietrza, który przyczepiony był do linki. Odblokowanie końcówki wywołało uwolnienie z niego powietrza i bardzo szybkie przemieszczanie się na koniec linki ,,rakieta".

Zabawy badawcze miały również miejsce w naszym przedszkolnym ogrodzie. Przygotowane wcześniej papierowe samoloty ( samodzielnie wykonane przez dzieci) poszybowały wysoko i dały dużą radość małym naukowcom. Były też latawce, mydlane bańki oraz balony. Wszystko to dzięki powietrzu unosiło się w przestrzeni ogrodu.

Balony dały nam okazję, żeby pokazać przedszkolakom ciekawe doświadczenia z nimi. Były unoszone w strumieniu powietrza wydobywającego się z suszarki( również piłeczki ping pong), wirowały w barwnym wianuszku połączone ze sobą taśmą. Pompowaliśmy balony za pomocą gorącego powietrza i nabijaliśmy na drewniane patyki do szaszłyków.

W czasach, w których zanieczyszczenie powietrza jest bardzo wysokie, a ze względu na smog w miastach praktycznie wszyscy jesteśmy biernymi palaczami, zdrowie i świeże powietrze wydaje się być na wagę złota. ,,Możemy przyjąć, że niedobór tlenu albo inaczej wygłodzenie tlenowe jest jedyną i największą przyczyną wszystkich chorób" dr Stephene A. Levine. Wszystkie te eksperymenty wykonane były po to, by pokazać przedszkolakom, jak ważne jest powietrze, a w szczególności tlen. Wiemy, że nasze dzieci zapamiętają te działania i mamy nadzieję, ze spożytkują zdobytą wiedzę w przyszłości.

Dodano: 10.11.2020

,,Święto drzewa dla zwierząt"

,,Święto drzewa" to program edukacji ekologicznej Klubu Gaja propagujący wiedzę na temat zmian klimatycznych i ochrony drzew. Nasze przedszkole od lat uczestniczy w akcjach, programach, happeningach, projektach związanych z ekologią. Nie mogliśmy więc pozostać obojętni wobec tegorocznej edycji ,,Święta Drzewa". W ramach akcji realizowaliśmy napisany specjalnie na ten moment projekt: ,,Święto drzewa dla zwierząt" zgodnie z hasłem przewodnim klubu Gaja.

Najstarsze grupy w ramach tygodniowych działań wykonały wiele zadań . Poznawały wybrane gatunki drzew zarówno liściastych, jak i iglastych w bezpośredniej obserwacji podczas spaceru do parku. Dzięki przygotowanym prezentacjom i filmom edukacyjnym dowiedziały się o zwierzętach, dla których drzewa są domem. Poznały więc myszołowa, który zakłada gniazda w koronach drzew, puszczyka, ziębę, dzięcioła. Dowiedziały się o pszczołach miodnych, które zasiedlają bardzo często lipy i robinie w alejach parkowych. Poznały wizerunki drobnych gryzoni, tj. myszy leśnych, które mają pod ziemią swoje spiżarnie, gdzie składują również nasiona pochodzące z drzew, w pobliżu których mieszkają. Nie obca jest dla przedszkolaków postać ryjówki pospolitej żyjącej pod ziemią.

Wycieczka do parku stwarzała możliwość wielozmysłowego poznania drzewa. Dzieci wykonały również frotaż kory, a potem utworzyły z wykonanych prac albumy. Każda grupa wykonała pracę plastyczną półprzestrzenną ukazującą drzewa i ich mieszkańców. Wykonały również mapę mentalną z żyjącymi z nimi zwierzętami. Ciekawym zajęciem było wykonanie z przyniesionych z parku kasztanów, liści, szyszek, korali jarzębiny, kawałków kory czy w końcu znalezionych igieł - ,,Jesiennych ludzików". Wszystkie wykonane prace znalazły swoje miejsce w przedszkolnej galerii, którą mogli podziwiać rodzice naszych przedszkolaków.

Słuchały utworów poetyckich, w których bohaterem były drzewa, np. ,,Drzewo" B.Formy czy opowiadanie ,,Drzewko w ogrodzie".

Mierzyły obwody drzew, przeliczały je na określonym terenie. Kodowały i rozkodowywały na matach rysunek drzewa. Układały nazwy drzew i podpisy pod ilustracje. Malowały drzewa przy dźwiękach muzyki F. Chopina. Każdy ranek i popołudnia również obfitowały w działania związane z drzewami: układały puzzle z liści, tworzyły ciągi z kasztanów, szyszek, żołędzi. Nawet ćwiczenia gimnastyczne łączono z materiałem przyrodniczym ( rzuty do celu kasztanami czy szyszkami, slalom między kasztanami).

Podsumowanie cyklu zajęć było spotkanie z leśnikiem panem Marcinem Bugajskim. Odbyło się ono w ogrodzie przedszkolnym. Tu dzieci mogły popisać się zdobytą wiedzą o drzewach i ich mieszkańcach. Pokonywały kolejne stacje rozwiązując zadania i wskazane polecenia odnoszące się do wiadomości o środowisku leśnym i drzewach w ogóle. Rozpoznawały gatunki drzew po liściach, przypinały sylwety zwierząt żyjących obok i na drzewach.

Zakończeniem całego tygodnia niezwykłych działań było to co najważniejsze w tej akcji, sadzenie drzew. Co roku przybywa ich w naszym ogrodzie i ciągle znajdujemy dla nich miejsca. Będą cieszyć nie tylko nas. Niech te posadzone i już rosnące drzewa będą  źródłem inspiracji dla wszystkich, jak możemy zgodnie żyć z naturą. Jeszcze nie jest za późno aby działać. W tym młodym pokoleniu i ich szacunku do drzew widzimy nadzieję na przyszłość.

Dodano: 14.10.2020

XXVII edycja akcji Sprzątania Świata 2020 r. ,,Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję".

Pod takim hasłem ,,Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję" odbyła się tegoroczna polska edycja akcji Sprzątania Świata 2020 r. Tym razem szczególną uwagę zwrócono na ,,wszędobylski" plastik. Jak pokazują badania Polak na co dzień zużywa bardzo duże ilości tego surowca. Jednorazowe torby na zakupy, plastikowe butelki, kubki, słomki do napojów to tylko wierzchołek góry lodowej. Problem stał się widoczny gołym okiem i tylko natychmiastowe działanie może dać efekt.

Znikoma wydaje się również wiedza ludzi na temat tego odpadu w ogóle, a przede wszystkim jego prawidłowej segregacji. Wiedza daje nam możliwość dobrego gospodarowania tym surowcem i utylizacji go w sposób bezpieczny dla środowiska, a tym samym dla nas.

Nasze przedszkolaki przez cały tydzień podejmowały działania służące zdobywaniu wiedzy i wykorzystywania jej w zakresie racjonalnego gospodarowania odpadami. W całym cyklu zajęć mogły oglądać filmy edukacyjne, prezentacje multimedialne dotyczące rodzajów plastikowych odpadów, źródła ich powstawania oraz przetwarzania czyli recyklingu. W oparciu o film ,,Drugie życie butelki Petulki" wdrożono kodeks obrazujący racjonalną gospodarkę plastikiem w domu i przedszkolu. Ze zgromadzonych butelek po wodzie mineralnej wykonano prace przestrzenne tzw. ,,Śmieciuszkowe cudeńka", które umieszczono na wystawie w przedszkolnym holu.

Słoneczna pogoda pozwoliła na zorganizowanie spartakiady sportowej pt. ,,Ekologiczne zabawy na wesoło" z wykorzystaniem plastików. Były więc liny do przeciągania wykonane z folii, foliowa piłka, szarfy, worki, butelkowe kręgle, pompony. Odbył się mecz mini piłkarski między grupami starszaków. Nie można było dostrzec żadnej różnicy w grze drużyny składającej się z dziewczynek czy tej odbywającej się między chłopcami.

Plastikowe zakrętki wykorzystywano również do doskonalenia umiejętności matematycznych. Świetnie mogą bowiem one zastąpić tradycyjne liczmany. Przedszkolaki segregowały nakrętki według kolorów, wielkości. Przeliczały, odsuwały, dosuwały czy nawet układały z nakrętek kształty figur geometrycznych. Wszystko to odbywało się pod hasłem ,,Matematyczne wyliczanki"

Podsumowaniem wszystkich działań był uliczny happening dzieci z grup IV, V, VI, VII: ,,Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję". W barwnym korowodzie widoczne były transparenty z hasłami promującymi proekologiczne zachowania. Nasze przedszkolaki dobrze wiedzą, w jaki sposób zwrócić uwagę na problem zalewającego plastiku. To już ostatni moment na działanie ,,Plastik? Rezygnuję. Redukuję. Segreguję".



Dodano: 08.09.2020

Działania ekologiczne promujące zachowania proekologiczne

  
   Sierpień

  W sierpniu tematem przewodnim była agroturystyka. W czasie trwającej pandemii wiele wakacyjnych planów zostało zmienionych, a niektóre nawet niezrealizowane. Dobrą alternatywą stał się wypoczynek w miejscach czystych, ekologicznych jakimi są gospodarstwa agroturystyczne. Wypoczynek z dala od zgiełku miasta, w zgodzie z naturą to idealne miejsce do regenerowania swoich sił i nabierania pozytywnego spojrzenia na otaczający świat. Rozmowy, filmy, zabawy edukacyjne stały się cennym źródłem wiedzy, o takiej rzeczywistości.

   Dzieci dowiedziały się, jak należy zwiedzać i podróżować podczas wakacji z zachowaniem zasad ekologii i dbałości o świat przyrody.  Każde, nawet tak oczywiste zachowanie, jak zabieranie pzyniesionych przez siebie opakowań, pustych butelek, segregowanie ich to minimum ekologicznych działań. Mamy nadzieję, że wszędzie, gdzie nasze przedszkolaki w czasie wakacji się znajdowały zachowywały się, jak na ,,Małego ekologa" przystoi.

Dodano: 07.09.2020

Działania ekologiczne promujące zachowania proekologiczne

   
    Czerwiec
    
    W miesiącu czerwcu przyszedł czas na realizację treści dotyczących żywności ,,Z ekologicznych upraw korzystamy bo zdrowie dbamy". Przedszkolaki mogły dowiedzieć się czy jest zdrowa żywność poprzez edukacyjne filmy, prezentacje, rozmowy z rodzicami, czy zamieszczone przez nauczycielki pytania. Poznały cykl rozwoju rośliny na przykładzie założonej hodowli fasoli. Rozwiązały również tajemnice dotyczącą powstawania miodu. Uświadomiono im, że czyste środowisko sprzyja dobrej i przede wszystkim zdrowej żywności. Czysta woda to zdrowe ryby. Gleba bez chemicznych nawozów i oprysków to zdrowe warzywa i owoce, dobry wartościowy miód. Jajka od kur chodzących po dworze i skubiących czystą trawę to cenne źródło witamin. Ser wyprodukowany z mleka krowy pasącej się na łące, to pełnowartościowe białko. Dzieci rozwiązywały również ekologiczny quiz potwierdzający ich wiedzę na temat ekologii, a swoimi wynikami chwaliły się na forum grupy.

Dodano: 07.09.2020

Działania ekologiczne promujące zachowania proekologiczne


     Maj

  ,,Ogień- przyjazny i niszczycielski żywioł" to tematyka, która pojawiła się w miesiącu maju. Tutaj wszyscy dobrze wiedzą, że z ogniem żartów nie ma. Dzieci obejrzały filmy ilustrujące prace strażaków. wykonały z materiałów odpadowych, z pomocą rodziców ,,Akcesoria strażaka" do jego pracy. Dowiedziały się jakie znaczenie ma dla nas ogień i do czego jest on nam potrzebny. Większość z nas lubi ciepło ogniska i dlatego przedszkolaki wykonały pracę techniczną ,, Ogień". Uświadomiono im również, jak niszczycielskim jest on żywiołem. Potwierdzeniem stała się przygoda Wojtka, który chciał zostać strażakiem z książki Cz. Janczarskiego, której wysłuchały. Pożar niszczy wszystko no swojej drodze. Dzieci poznały to z filmów edukacyjnych i cyklu zamieszczonych ilustracji. Wykonały również prace plastyczne inspirowane tym tematem.

Strony: [1] [2]



Optymalizacja dla Mozilla Firefox 2.0 - 1024 x 768                 Projekt: _DM_